NOCCO Close Up med Magdalena Kowalczyk

Magdalena Kowalczyk, även känd som Athena i TV4:s Gladiatorerna, är den mångsidiga NOCCO-ambassadören som fick ta emot VM-guld i thaiboxning i Bangkok 2007. Thaiboxningen ligger henne fortfarande varmt om hjärtat även om hon idag, enligt egen utsago, är more of a lover than a fighter - med ett brinnande samhällsengagemang för träning och hälsa.

Hur kommer det sig att du fastnade för just Thaiboxning?
– Efter gymnasiet ville jag göra det svåraste jag kunde komma på, så jag började läsa på Handels. Halvvägs igenom studierna kom jag dock på att det kanske inte var så spännande, så jag tog en sabbatstermin och backpackade i Asien. Efter några veckors lökande på stranden och intagande av otaliga bananpannkakor, kände jag att jag ville röra på mig. Jag hade dansat balett under hela uppväxten sen lyft på SATS och att röra på mig var en naturlig del av livet för mig.

”Det var den största
adrenalinrush jag någonsin
varit med om.”

I samma veva fick jag nys om ett Thaiboxningscamp norrut, i Chiang Mai. Jag åkte dit och knackade på för att få vara med, men stötte på oväntat motstånd. Campet bestod av enbart stenhårda dudes och som tjej och utländsk jag blev totalignorerad. Men jag gav mig inte och även om jag till en början hade noll koll på vad jag gjorde så ville visa dem, så jag gick tillbaka varje dag och kämpade på. Efter någon vecka förbarmade sig en tränare sig över mig och lät mig och slå och sparka mitts med honom och det var i det ögonblicket jag blev förälskad i thaiboxning. Det var helt enkelt den största adrenalinrush jag någonsin varit med om.

När jag kom hem hittade jag en Thaiboxningsklubb i Stockholm och rätt som det var jag i landslaget och påbörjade en resa som slutade med ett VM-guld.

Vad tycker du är det bästa med thaiboxning?
– Att man måste vara både stark och smart. Thaiboxning är som schack i 3D. Man måste vara smartare än sin motståndare och hela tiden ligga steget före. Men det handlar inte om våld eller att bli arg. Den sekunden man tappar sina nerver blir man korkad, gör misstag och då förlorar man.

Vilka delar av kroppen tränar man mest?
– Du tränar alla kroppens muskler funktionellt, både i styrka och uthållighet. Du blir stark, smart, smidigt och snabb.
Thaiboxning är en uråldrig självförsvarsteknik, i vilken man använder kroppens egna åtta vapen; händer, armbågar, knän och ben. Så du måste vara rätt komplett.

”Det är en vanlig fördom
att det är farligt
med kampsport.”

Hur pass utsatt för skador är man?
– Det är en vanlig fördom att det ska vara så farligt med fullkontaktskampsport. Rent statistiskt är det mer skador i både hockey, fotboll eller fälttävlan. Och jag har skadat mig mer under Gladiatorerna än under hela min thaiboxningskarriär.

Du har sagt du är ”more of a lover than a fighter” nu. Har du helt lagt boxningen på hyllan?
– Ha ha, ja, nu förtiden kramas jag hellre 😉 Jag är otroligt lycklig och tacksam för att jag fick ta VM-guld inför alla de personer som jag respekterar allra mest. Och inte minst att jag fick ta emot guldet i Bangkok av alla ställen. Det var ett otroligt stort ögonblick. Men att vara atletidrottare medför enorma uppoffringar. Jag har fått privilegiet att få göra andra saker karriärmässigt, både inom andra områden och inom sportvärlden. Bland annat har jag nyligen fått den stora äran att bli Vice President i IFMA (International Federation of Muaythai Associationa) Executive Committee där jag bland annat ska hjälpa till att driva sporten framåt globalt.

”Stillasittandet är en av
vår tids största
hälsoutmaningar.”

Du är även coach inom träning och hälsa. Vad anser du är de största hälsoutmaningarna i samhället idag?
– Stillasittandet. Tack vare min medverkan i Gladiatorerna har jag fått en plattform där jag får föreläsa för eller träna vuxna och barn. Och jag gör allt jag kan för att inspirera, peppa och uppmuntra till motion och rörelse. Det gäller att etablera vanor redan från barndomen, att få fysisk aktivitet att bli en naturlig del av livet.

Det är ju bevisat att vi blir smartare, gladare och friskare av att röra på oss! Och kontaksporter är extra bra för oss då vi lever i ett digitaliserat samhälle som isolerar oss fysiskt.

Magdalenas bästa tips för ett mer aktivt liv

1. Boka in dina träningar i kalendern och planera övrigt runt dem istället för tvärtom. Och boka med en vän.
Gör det till något socialt och slå två flugor i en smäll.

2. Gör det inte så svårt för dig. Du måste inte köpa alla de senaste prylarna eller köra ett triathlon.
En liten jogg eller några burpees eller en badmintonmatch är också motion.

3. Gör det som gör dig glad. Gör inget för att vara präktig och duktig, utan satsa på rörelse som du trivs med.
Det är det enda som fungerar i längden.

Träna som en gladiator

Testa Magdalenas topp tre övningar som involverar flera muskelgrupper samtidigt.

Tredelad övning (10-15 kg): Ryck, Knäböj (armbågen ska nudda knät) och Pushpress

 Armhävning med knäindrag åt sidorna.

Bålstyrka. Vikt på bakre ben, upp med främre ben åt sidan.