NOCCO CLOSE UP med Fanny Ahlfors

NOCCO-ambassadören Fanny Ahlfors är revisorn som blev ninja och som har kallats för verklighetens Pippi Långstrump. Med sin otroliga kroppskontroll och styrka imponerar hon inte bara på oss på NOCCO utan även på sina 160 k följare på Instagram. Lär känna henne och hemligheterna bakom hennes träning.

1.Vad är det roligaste med ninjaträning och hur kom du in på det?

Jag såg på sociala medier när de spelade in första omgången av TV-showen Ninja Warrior i Sverige 2014. Jag testade utan framgång olika övningar på gymmet, allt verkade omöjligt och jag förstod inte hur jag skulle kunna göra sånt som de gjorde i TV-showen. Året efter sökte jag till Ninja Warrior men gick aldrig på uttagningen. Det var först när jag var på plats på inspelningen 2015 som jag fick mersmak på riktigt. I samma veva började jag att klättra och någon månad efter det öppnade Extremfabriken, där man kan träna ninjaträning. Det var då jag på riktigt kunde börja leva ut mina ninjadrömmar.

2.Kan vem som helst börja eller krävs vissa grundförutsättningar?

Ja absolut, med rätt inställning kan vem som helst börja. Har du inställningen att det aldrig kommer att gå och att du kommer att misslyckas kommer du förmodligen att göra det med. Inget kommer gratis och bakom flera av övningarna som på min Instagram ser lätta ut, ligger många timmars träning, blod, svett, tårar. Vilket jag ofta visar upp i fails-videos.


Fanny i NOCCO-gymmet

3.Hur hittar du energin och motivationen när du är trött efter en heldag på jobbet?

Träningen ger mig energi, att jag vet att jag kan lyckas med saker om jag övar tillräckligt ger mig energi. Har jag inte energi eller motivation tränar jag inte.

4.Hur ser en vanlig träningsvecka ut för dig?

För mig finns inga vanliga veckor.

5.Hur undviker du skador?

Det gör jag inte, jag försöker bara att tänka smart. Har jag t.ex. kört viktade pull ups en dag vet jag att jag inte kan leka ninja dagen efter. Gör jag det är skaderisken mycket högre eftersom kroppen är trött och känslig för hopp och kraftiga ryck. Jag har lärt av mina misstag, en gång gjorde jag viktade pull ups och ninjatränade efteråt. Då fick jag en sträckning från nacken ner i ryggen som gav konstant huvudvärk, den satt i 3–4 veckor.

Träna som Fanny!
Spana in hennes Topp 3 övningar:

1.Ringar:

 

2. Magrulle:

 

3.Peg board: